Osteoartróza

Čo je to osteoartróza?

Osteoartróza (OA) je degeneratívne kĺbové ochorenie, ktoré postihuje milióny ľudí po celom svete. Toto ochorenie nastáva, keď chrupavka, ktorá chráni kĺby a je ich neoddeliteľnou súčasťou, postupne degraduje a opotrebováva sa. Takýto stav vedie k bolesti, stuhnutosti a strate pohyblivosti.

Príčiny osteoartrózy

Osteoartróza je komplexné ochorenie, ktoré má rôzne príčiny a väčšinou sa jedná o kombináciu niekoľkých z nich. Medzi hlavné faktory, ktoré prispievajú k jej rozvoju, patrí najmä starnutie organizmu, teda prirodzené opotrebenie chrupavky. K degenerácii samozrejmé môže prispievať zvýšená a repetitívna záťaž kĺbu, ďalej potom rôzne úrazy, genetické predispozície či ochorenia, ktoré môžu k poškodeniu chrupavky prispieť (autoimunitné, zápalové ochorenia). Bohužiaľ nezriedka sa stretávame s artrózou do značnej miery vyvolanou obezitou. V takom prípade trpia najmä nosné kĺby, teda predovšetkým bedrá a kolená.

Príznaky osteoartrózy

Príznaky osteoartrózy sa postupne zhoršujú a líšia sa podľa toho, ktoré kĺby sú postihnuté. Medzi najčastejšie symptómy patrí bolesť v kĺboch, ktorá sa zhoršuje pri pohybe či záťaži. Narozdiel napríklad od artritídy (zápalu priamo v oblasti kĺbu), kedy je bolesť prítomná najmä v pokoji a po rozhýbaní segmentu sa lepšia. Ale aj v pokročilejších štádiách artrózy sa bolesť môže objavovať aj v pokoji. Prítomná je často aj stuhnutosť a obmedzenie rozsahu pohybu, tiež spôsobená tým, ako sa tkanivá snažia problémový segment chrániť. Nezriedka sa objavuje chrumkanie a praskanie v kĺbe, v neskorších štádiách môže dôjsť až k deformácii kĺbu.

Osteoartróza

Diagnostika

Pre diagnózu osteoartrózy sa obvykle používa kombinácia klinického vyšetrenia, zobrazovacích metód (röntgen, MRI) a niekedy aj laboratórnych testov. Lekár zhodnotí príznaky pacienta a ich intenzitu, aby určil stupeň poškodenia kĺbov.

Liečba osteoartrózy

Osteoartróza je chronické ochorenie, ktoré nemožno úplne vyliečiť, ale je možné zmierniť jej príznaky a spomaliť progresiu. Liečba sa zameriava na úľavu od bolesti, zlepšenie funkcie kĺbov a prevenciu ďalšieho poškodenia. Podľa odporúčania lekára je možné nasadiť medikamenty, ktoré môžu pomôcť zmierniť bolesti, napríklad nesteroidné antireumatiká, ďalej potom možno podporiť lubrikáciu chrupavky aplikáciou kyseliny hyalurónovej priamo do kĺbu.

Zásadnú úlohu však zohráva rehabilitácia a cvičenie. Pravidelný pohyb zlepšuje flexibilitu, posilňuje svaly okolo kĺbov a tým kĺbu pomáha zvládať zaťaženie. Pohyb pre kĺb je esenciálny aj z hľadiska regenerácie a jeho výživy. Fyzioterapeuti môžu pacientom odporučiť konkrétne cielené cviky a techniky, ktoré zmiernia bolesť a zlepšia funkčnosť kĺbov. Pomôžu kĺb dostať do fyziologickej polohy a zaistiť tak jeho ideálne zapojenie do pohybových vzorcov, tak aby bol adekvátne zaťažovaný. Pravidelný pohyb sa tiež spája so zmenou životného štýlu, poprípade redukciou hmotnosti. Zo štúdií vychádzajú aj pozitívne účinky samotnej chôdze na progresiu OA, konkrétne zníženie nutnosti operácie endoprotézy u pacientov s OA, ktorí navýšili počet krokov, ktoré za deň ujdú. (Master a kol., 2022) Ako doplnkové metódy, ktoré pomôžu regenerácii kĺbu je možné zvoliť fyzikálnu liečbu (magnetoterapia, UZ, laser, termoterapiu), ďalej potom masáže, kúpele či aplikáciu kineziotejpov.

V prípadoch, keď konzervatívna liečba neprináša dostatočnú úľavu, môže byť zvážená chirurgická intervencia. Medzi možnosti patrí artroskopia (čiastočné odstránenie poškodených segmentov chrupavky) či totálna náhrada kĺbu (endoprotéza). Záverom je však potrebné povedať, že operatívne riešenie by malo byť až na poslednom mieste a dôraz by sa mal klásť predovšetkým na pohybovú aktivitu pacienta.

Autorka článku je fyzioterapeutka Fakultnej Thomayerovej nemocnice