Termoterapia vo fyzioterapii a športe

Termoterapia je široko využívaná metóda vo fyzioterapii a športovej medicíne. Tento prístup využíva aplikáciu tepla alebo chladu na liečbu rôznych zdravotných problémov, ako sú napríklad zranenie svalov, kĺbov a mäkkých tkanív. Termoterapia môže byť vhodným pomocníkom na zmiernenie bolesti, stimuláciu krvného obehu, uvoľnenie svalového napätia a celkovom urýchlení procesu hojenia.

Ako funguje termoterapia?

Existujú dve hlavné formy termoterapie: teplá terapia a studená terapia. Teplá terapia zvyšuje teplotu tkanív, čo vedie k rozšíreniu krvných ciev (tzv. vazodilatáciu). To zvyšuje prietok krvi do postihnutej oblasti, čím sa zvyšuje prísun kyslíka a živín potrebných na hojenie. A potom tiež odvod metabolitov, čiže škodlivín, ktoré treba odviesť z danej oblasti a vstrebať. Teplá terapia sa často používa na chronické zranenia a stavy, ako sú artritída, bolesti svalov a kĺbov, a tuhosť kĺbov. Metódy zahŕňajú horúce zábaly, horúce kúpele, horúce kompresie a parafínové zábaly. Studená terapia (kryoterapia) znižuje teplotu tkanív, čo spôsobuje pravý opak, teda zúženie krvných ciev (vazokonstrikciu). To znižuje prietok krvi a pomáha redukovať opuchy a zápaly.

Výraznou výhodou kryoterapie je najmä zníženie bolesti pri akútnych stavoch. Studená terapia je teda účinná najmä pri akútnych poraneniach, ako sú podvrtnutie, natiahnutie svalov a zápaly. V rámci dlhodobého užívania býva jej využitie skôr kontraproduktívne, vzhľadom na obmedzenie prítoku krvi do oblasti. Záleží však na konkrétnom dávkovaní, pretože po vazokonstrikcii nasleduje vazodilatácia, možno kryoterapiu využiť aj pri určitých chronických stavoch. Medzi metódy patria ľadové zábaly, ľadové kúpele, ľadové kompresie a chladiace spreje. V dnešnej dobe je aj moderná celková kryoterapia, kryosauna.

Kedy teplo a kedy chlad?

Po zranení môže kombinácia teplej a studenej terapie urýchliť proces hojenia. Napríklad studená terapia sa aplikuje ihneď po zranení na zníženie bolesti a opuchu, zatiaľ čo teplá terapia sa môže použiť v neskorších fázach na podporu regenerácie. Pravidelné používanie teplej terapie pred tréningom môže pomôcť uvoľniť svaly a pripraviť telo na fyzickú záťaž, čo znižuje riziko zranenia.

Ako môžem termoterapiu aplikovať?

Existuje mnoho pomôcok, ktoré nám umožňujú sa pomocou termoterapie ošetriť samostatne. Patria medzi ne najmä gélové sáčky, ktoré sa dajú nahrievať aj chladiť. Ďalej sa hojne využíva, najmä v športovej fyzioterapii, chladiaci sprej. Je skladný, jeho použitie je veľmi rýchle a účinné predovšetkým na akútne bolesti drobných poranení. Správne použitie teplej a studenej terapie môže výrazne prispieť k rýchlejšiemu zotaveniu, lepšiemu výkonu a celkovej pohode športovcov/pacientov. Je dôležité, aby bola terapia vždy prispôsobená individuálnym potrebám a stavu pacienta.

chladová terapia

Autorka článku je fyzioterapeutka Fakultnej Thomayerovej nemocnice